Reizen zonder doel

Kent u ze, mensen die zonder reisdoel in de auto stappen en gewoon gaan rijden? Bij elke afslag opnieuw een onafhankelijke keuze maken? Nee, over het algemeen weten wij als automobilisten precies waar we naar toe willen. Onderweg weten wij hoe hard we rijden, hoeveel brandstof er nog in de tank zit en wat de resterende reisafstand is. Op elk moment actueel opvraagbaar, recht voor ons.

Opmerkelijk dat wij in onze bedrijven heel anders omgaan met doelstellingen en voortgang. Hoevaak is er geen onduidelijkheid over de doelstellingen of de weg die daarvoor gevolgd gaat worden? Test het zelf en vraag drie collega’s bij het koffieautomaat naar de belangrijkste doelen die door het bedrijf worden nagestreefd. Kleine kans om drie keer hetzelfde antwoord te krijgen. Hoe kunnen we dan verwachten dat mensen de juiste afslag gaan nemen, wanneer ze niet eens helder hebben waar de rit naartoe gaat? Thomas Harris heeft onderstaande uitspraak gedaan, die ik u niet wil onthouden:

“Als we onze doelstellingen uit het oog verliezen proberen we de daardoor ontstane onzekerheid te verdrijven door onze inspanningen te verdubbelen:  we komen dan wel nergens, maar wel twee keer zo snel”

We zitten dus vaak in de auto zonder het reisdoel te kennen. Ter compensatie gaan we heel hard rijden, dan zijn we lekker snel: nergens. Herkenbaar?

Binnen uw bedrijf gaat het anders. Daar zijn de belangrijkste doelen voor dit jaar helder gecommuniceerd en herhaald, weet iedereen wat er gedaan moet worden om die doelen te bereiken en wordt periodiek de score bijgehouden en besproken. Kijk, dan wordt autorijden overzichtelijk: we weten waar de reis heen gaat, welke weg we volgen en hoever we zijn.

Of dat ook voor ondernemen geldt? Hoe weten we nu of we op de goede weg zijn om de gestelde doelen te halen, welke cijfers of KPI’s echt belangrijk zijn? Welke resultaten zijn direct beinvloedbaar en welke indirect? En welke handelingen of acties moeten we daarvoor inzetten? Kortom, hoe krijgen we goede grip op de onderneming? Vragen die met gesprekken, denkwerk en mogelijk externe hulp te beantwoorden zijn. Als je weet waar je naar toe wilt, is het niet moeilijk het navigatiesysteem te programmeren. Durf daar het jaar mee te starten!

1) Richt u op maximaal drie belangrijkste doelen;

2) Zorg dat iedereen in de organisatie die doelen kent;

3) Meet en bespreek regelmatig de voortgang.

 

Geplaatst in Vergelijkingen | Reacties staat uit voor Reizen zonder doel

Geschiedenis van de auto van morgen

Geen fiscale bijtelling, een door Ernst & Young geschat wereldmarktaandeel van 20% in 2020: de elektrische auto staat in het middelpunt van de belangstelling. En dat is niet voor het eerst. Alweer vijftien jaar geleden maakte Gijs Mom dat duidelijk in zijn proefschrift ‘Geschiedenis van de auto van morgen’. Hij laat zien dat in de periode tussen 1909 en 1926 zo’n 80 elektrische taxi’s in Haarlem en Amsterdam reden. En in diezelfde periode tussen de 30.000 en de 40.000 elektrische personenauto’s in Amerika. Kortom, bijna honderd jaar geleden was elektrisch vervoer geen bijzonderheid, maar een succes. Het aardige zit in de conclusie die wordt getrokken: het was niet de accu die de verdere invoering in de weg stond. Nee, de elektro-auto stuitte op een muur van onwil en onvermogen om deze betrouwbare aandrijving in het dagelijkse gebruik in te passen. Die muur werd opgetrokken in de hoofden van mensen: de benzine-auto kreeg de kwalificatie ‘avonturenmachine’. Snelheid, toeren en mechanische onbetrouwbaarheid vormden een aantrekkelijke mix voor de autorijdende man. De elektro-auto met zijn hoge betrouwbaarheid en ontbrekend geluid daarentegen werd ervaren als een ‘vrouwenauto’.

De eerste elektrische auto ging in 1881 de weg op, dat is 128 jaar geleden. Toch is het huidige aanbod beperkt, vraagt de elektro-auto veel van ons aanpassingsvermogen én een stevige investering. De consument weet de weg naar tussenvormen als de hybride-auto inmiddels prima te vinden. Die ontwikkeling en acceptatie is in de afgelopen tien jaar snel gegaan. Hoe zou de wereld er uitgezien hebben wanneer er honderd jaar was doorontwikkeld aan de elektro-auto? Zouden de uitdagingen van nu opgelost zijn? Zou ons oliegebruik dan ook in de nabije toekomst geleid hebben tot een mogelijk tekort? Welke effecten zou dat gehad kunnen hebben op ons milieu, de luchtkwaliteit in grote steden? Binnen enkele jaren worden er geschikte modellen op de markt gebracht die de dagafstand van een gemiddelde amerikaanse auto op accu’s kunnen overbruggen. Dan komt het dichtbij. Goed om te zien dat de industrie, aangemoedigd door de overheid, werkt aan bruikbare en betaalbare alternatieven.

Het is aan ons om vandaag te kiezen voor morgen, verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die we maken. Dat zullen we allemaal op onze eigen wijze doen, de een met een elektrische- of hybride-auto, de andere door bewuster een brandstofsoort te kiezen of werktijden en plaatsen anders in te richten. Ik ben er van overtuigd dat wanneer we onze keuzes met het oog op de toekomst maken, het de juiste zullen zijn. Gunnen wij de elektro-ontwikkelingen een tweede kans? Of heeft Gijs Mom inderdaad de vergeten geschiedenis geschreven van de auto die altijd van morgen blijft?

*Dit is een bewerking van een eerder door mij geschreven column uit 2009. De wereld verandert nog steeds.

Geplaatst in Leasing | Een reactie plaatsen

Efficiënt of effectief?

Twee begrippen die nogal eens door elkaar heen gebruikt worden: efficiënt en effectief. Zeker, het zijn gerelateerde begrippen. Maar ook duidelijke verschillen. Bent u efficiënt of effectief? En hoe kan u uw gedrag veranderen?

Efficiënt duidt op doelmatigheid. Dus of er binnen uw proces of bedrijf een beetje zuinig met middelen wordt omgegaan. Denk daarbij aan tijd, onderdelen of geld. In de vergelijking met de kapitein van een schip (zie ook Vuurtoren lessen): maakt u optimaal gebruik van gunstige stroming en harde wind? Klinkt als iets om na te streven, niet waar?

Maar dan hebben we effectief nog niet van dichtbij bekeken! Effectief duidt op doeltreffendheid. Dus of uw handelen of bedrijfsproces leidt tot het doel, dat wat u wilt bereiken. In de vergelijking van het schip: bereikt u de haven die u vooraf hebt opgegeven?

Neem eens de tijd om uzelf twee vragen te stellen: 1) Wat wil ik bereiken? 2) Hoe kan ik dat het beste doen? Belangrijk is dat u in die volgorde over uw zaken nadenkt. U zult zien dat u meer doeltreffend aan het werk gaat.

Ter illustratie: een groot bedrijf stuurt zijn buitendienst medewerkers op het aantal afspraken dat er in een periode wordt gemaakt. Met -natuurlijk- het achterliggende doel om meer contracten af te sluiten. Deze aansturing leidt tot veel afspraken. Ik ken voorbeelden waarin twee accountmanagers samen één klant bezochten. Door allebei een eigen bezoekrapport te schrijven telde de afspraak voor twee… Veel krachtiger is het om doeltreffendheid te stimuleren. Als uw doel is ‘contracten afsluiten’, stuur, meet en beloon daar dan consequent op. U zult zien dat u krijgt wat u beloont.

Geen efficiëntie meer nastreven dan? Dat is wat kort door de bocht. Maar onderzoek leert dat effectieve organisaties bijna altijd ook efficient zijn. Dus consequent uw doel nastreven zorgt als vanzelf ook voor een organisatie met weinig verspilling. Een snelle aankomst in de juiste haven, is dat niet wat we willen?

Stephen R. Covey leerde ons met de tweede eigenschap van effectieve mensen al: “Begin met het einde voor ogen”. Dat is niet altijd makkelijk, maar brengt u wel rechtstreeks naar uw doel. Succes, en neem “De zeven eigenschappen voor succes in je leven” van Covey komende maanden nog eens mee.

Geplaatst in Vergelijkingen | Een reactie plaatsen

Gemiddeld

Misschien wel de meest gebruikte wiskundige term in het gewone leven: gemiddeld. Wie gebruikt het niet bijna dagelijks? Maar zo eenvoudig als het lijkt, is het eigenlijk niet. Vaak worden zaken met een gemiddelde er niet duidelijker op. Voor mij is de term in ieder geval reden om extra op te gaan letten, om door te vragen. Wellicht voor u straks ook?

Om te beginnen is er een verschil tussen het rekenkundige en het meetkundige gemiddelde. De meeste mensen gebruiken de term voor het rekenkundige gemiddelde, laten we dat hier dan ook maar aanhouden.

Wanneer een reeks waarnemingen worden teruggebracht naar een gemiddelde vervallen de juist interessante verschillen en spreiding. De essentie gaat verloren. Voorbeeld: in gemiddeld 2 centimeter water kunt u toch echt verdrinken. Het lijkt zo veilig, dat gemiddelde cijfer. Maar de waarheid is hard, het water kan lokaal erg diep zijn.

Ook commercieel hebben veel mensen de neiging zich te richten op een gemiddelde, namelijk de gemiddelde klant. Weet u hoe de gemiddelde klant in Nederland er uit ziet? Die is ongeveer 1,20 meter lang, half man, half vrouw. Daar zijn wel kleren voor te maken. Maar die gaan niet verkopen, is het wel?

Ooit las ik het verhaal van een keizer die iedereen die langer of korter was dan het gemiddelde in zijn rijk liet afmaken. Alleen de keizer bleef over.

Kortom, het klinkt zo vriendelijk ‘gemiddeld’. Maar u staat nu ook op scherp, wanneer iemand gemiddeld genomen ‘op tijd is’ of de ‘gemiddelde klant’ wil aanspreken. We laten een belangrijke nuance weg. Veel gevaarlijker dan we dachten, gemiddeld genomen dan.

Geplaatst in Vergelijkingen | Een reactie plaatsen

Nieuwe occasiondip? Wat kan de leasemaatschappij doen?

Het ING Economisch bureau waarschuwt voor een nieuwe occasioncrisis, de XRAY Handelswaarde Index is in 2011 met 8 procentpunt gedaald en de inzet mix van nieuwe leaseauto’s is de afgelopen jaren drastisch gewijzigd. Kortom, een van de belangrijkste resultaatfactoren van de leasemaatschappijen –de opbrengst van ex-leaseauto’s- staat weer onder druk. Wat kunt u als leasemaatschappij doen om de verkoopresultaten op peil te houden? Dit artikel somt een aantal concrete mogelijkheden tot rendementsverbetering nog eens op:

Restwaarde Risico Analyse. Begin met het inzichtelijk maken waar uw risico’s zitten. Door de boekwaarden op einddatum te vergelijken met de door experts verwachte opbrengsten, krijgt u een goed beeld op welke contracten, klanten of merk, modellen u een verhoogd risico loopt. Dat helpt u bij het stellen van prioriteiten én maakt het te verwachten resultaat per verkoopjaar inzichtelijk. Een nuttige exercitie: reken ook een occasionwaardedaling van 4 procentpunten eens door…

Hercalculeren. Nu de risico’s inzichtelijk zijn kunnen de passende vervolgacties worden uitgezet. Contractbeheer start met nog eens secuur naar de lijst met kilometerafwijkingen op contracten met een resterende looptijd van bijvoorbeeld meer dan 10 maanden te kijken. Ons advies: doe dat in eerste instantie onafhankelijk van commercie, dat vergroot het te aantal aan te passen contracten. Zet hercalculeren in als commerciële tool om onverwachte kosten voor uw klant aan het einde van het contract te beperken. De ervaring leert dat bij veel leasemaatschappijen hierin een behoorlijk potentieel tot opbrengstherstel zit.

Contactverlengingen. Door in uw salesgesprekken te zoeken naar de werkelijke behoeften van uw klanten, zult u ook een aantal contracten kunnen verlengen. Biedt die mogelijkheid actief aan uw klanten aan, een actie voor commercie. Door het tarief deels te verlagen of het contract tussentijds opzegbaar te maken biedt u een duidelijk voordeel aan uw klant. Het verleden leert dat een individuele aanpak succesvoller is dan een algemeen aanbod aan al uw klanten.

Verkoopkanaal. Ondanks de eerdere acties ontkomt u ook dit jaar niet aan het verkopen van ex-leaseauto’s tegen de marktwaarde. Over het optimaliseren van het verkoopkanaal is al veel geschreven, dat willen we hier niet overdoen. Eén mogelijkheid lichten we er graag uit: biedt u al drie maanden voor het aflopen van het contract de auto met een concrete prijs aan de bestuurder ter overname aan? Vraagt wel een goede planning en kennis van de te verwachten opbrengst, maar is zeker lonend.

Innamekilometers. Worden in de eindafrekening de kilometers nog steeds altijd tegen meer- of minderkilometerprijs afgerekend? Of volgt u uw eigen voorwaarden door hercalculatie uit te voeren? Vergelijk dan met voorstellen die eerder in het contract mogelijk al zijn gemaakt en zorg voor een uitlegbare correctie die wel uw rendement beter maakt. En vergeet de gereden kilometers binnen de component Vervangend Vervoer niet.

Innameschades. Ook hier geldt het advies: Splits de verantwoordelijkheden tussen commercie en operations goed, dat verbetert het financiële resultaat. Leg eenduidige normen aan met betrekking tot innameschades en deel die ook met uw klanten. Een matrix met een bedrag per schade maakt een eerste taxatie snel een eenduidig. Maak verschil tussen gemelde en niet-gemelde schades. Zorg dat uw innamemedewerkers een compleet beeld hebben van de opties en accessoires die aanwezig horen te zijn op de ingeleverde auto. Overweeg vertraging van het verkoopproces door ontbrekenden accessoires, sleutels of autopapieren door te belasten. Leg uw waarnemingen ook op digitale foto’s vast, dat maakt communicatie met uw klanten eenvoudiger. Bekijk de retour gekomen auto vanuit het perspectief van potentiële kopers en het door te belasten bedrag zal positief veranderen.

Boekwaarde. Gebruik uw kennis van de menselijke psyche en geef uw remarketing medewerkers een hoger doel mee dan de boekwaarde. In de praktijk blijkt dat echt een gemiddeld hogere opbrengst te genereren! De laatste € 100 verschil is hierin van groot belang. Feitelijk doet de boekwaarde er bij verkoop niet toe, maar is de marktwaarde leidend. Reken Remarketing af op verkoopopbrengst ten opzichte van een betrouwbare benchmark in plaats van de boekwaarde.

Benchmark verkoopresultaat. Wanneer elk individueel verkoopresultaat getoetst wordt aan een externe bron, ontstaat al snel een beeld van uw verkoopprestaties ten opzichte van de markt. Daarnaast geeft het u vooraf inzicht in een wenselijk verkoopresultaat, een minimale doelstelling.

Lopende contracten. En wat te doen met de nog in te zetten contacten? Kort een paar aandachtspunten: blijf uw eigen restwaardebeleid ontwikkelen waarbij marktcijfers met betrekking tot de inzet meegewogen worden. Begin met het benoemen van een aantal economische factoren die toekomstige marktwaarden beïnvloeden, uw verwachting per segment uit te spreken en dat door te trekken naar merken en modellen. En stop met het verhogen van de restwaarde om commerciële redenen. De verkoopopbrengst is echt niet klantafhankelijk!

Klantafspraken met winstdeling? Dan is verhoging van de restwaarde toch verleidelijk. Zorg wel voor goed inzicht in eventuele kortingen. Maak een duidelijke scheiding tussen kosten, marge en controle in uw proces en organisatie.

Voortijdige beëindigingen. Om verschillende redenen kunnen contracten tussentijds op verzoek van de klant beëindigd worden. Een betrouwbare benchmark kan dan snel inzicht geven in de kosten. Wees zeer terughoudend in klantafspraken die het kosteloos inleveren van een deel van het park mogelijk maken: in tijden van crisis krijgt u dat dubbel te verwerken. Grote kans dat er van de volledige ruimte gebruik gemaakt wordt én de verkoopverliezen zullen naar verwachting ook nog eens groter zijn.

Niets nieuws gelezen? Beschouw dat als een compliment aan uw organisatie en weet dat veel van uw concurrenten nog een slag te maken hebben. Toch is het aan te bevelen nog eens goed uw processen te doorlopen. Een stijging van € 100 aan doorbelaste kosten per ingenomen auto heeft behoorlijke impact op uw bedrijfsresultaat.

Uw aanpak verbeteren?  U maakt de keuze uw rendement op verkoop te verbeteren? Help uzelf door te starten met de wijzigingen die de meeste impact hebben op het resultaat. Een overzichtelijke beslismatrix geeft u snel het juiste inzicht. Maak de subdoelen zo concreet mogelijk, benoem mensen in het proces die verantwoordelijk zijn voor de deelstappen en maak die klein en overzichtelijk. Richt een goede managementrapportage in die ervoor zorgt dat u en uw mensen inzicht hebben in de voortgang. Vier het succes samen!

Ondersteuning nodig? Hulp nodig in de eerste stappen van een Restwaarde Risico Analyse? Jan Jaap Bouma heeft met veertien jaar ervaring binnen verschillende leasemaatschappen ruime ervaring in operationele procesinrichting, kostprijs-management en risicoanalyses. Neem voor meer informatie contact op via bouma@ansaconsultancy.nl of rechtstreeks via 06-2935 2256. Ook als u nog eens rustig door wilt spreken over uw mogelijkheden in de occasiondip.

Geplaatst in Leasing | Een reactie plaatsen

Tandarts

Onlangs weer een bezoek gebracht aan mijn tandarts. Prima vakman, misschien iets meer op efficientie dan op z’n klant gericht, maar goed. Wat ik me in de wachtkamer realiseerde is dat we ook in de beloning van de tandarts een kapitale fout maken: we belonen niet wat we graag willen. Waar we naar op zoek zijn is een gezond gebit, een stralende lach en daarmee misschien wel zelfvertrouwen. Maar waar belonen we de tandarts voor? Precies, voor gaatjes, tandsteen en wortelkanaalbehandelingen!

En daar gaat het mis, we belonen, betalen geld voor dat wat we nu net niet willen hebben. Dat doen veel bedrijven intern helaas ook. Op zoek naar marge (daar leeft de onderneming uiteindelijk van), wordt omzet beloond. De accountmanager heeft een target op het aantal afpraken dat hij maakt, de binnendienst voor het aantal koude acquisitiegesprekken. Neem het uw medewerkers dan ook niet kwalijk dat ze hun gedrag daarop aanpassen. Er gaan veel afspraken komen, er worden veel koude telefoontjes gepleegd. Maar of de onderneming daar beter van wordt?

Bedenkt goed welk gedrag u in uw organisatie graag wilt zien en beloon dat. Uw verkoper haalt een grote order binnen met ruime marge? Tijd voor een passende beloning, wacht daar niet te lang mee anders wordt het motiverende effect kleiner. Is alles terug te brengen naar rendement? Misschien niet, maar overweeg dan om helemaal geen specifieke beloning in te voeren maar een bedrijfstarget. Werkt samenwerking nog in de hand ook! Dan ga ik eens verder in gesprek met mijn tandarts… over een half jaar dan.

Geplaatst in Vergelijkingen | Een reactie plaatsen

Voorbeeldgedrag

Een dankbaar onderwerp voor vergelijkingen vormen kinderen en hun gedrag. Uit onderzoek blijkt dat kinderen meer leren van wat wij als ouders doen, dan van wat wij zeggen. Doe wat u wilt dat uw kinderen doen, vertoon voorbeeldgedrag. Lang niet altijd makkelijk, maar uiteindelijk wel effectief. Een keer zelf uitproberen? Vraag een hele week aan uw kinderen de deur achter zich dicht te doen en vergeet het dan zelf één keer…

Zou dat in de omgang met onze collega’s dan ook niet zo zijn? Of verandert dat op een moment in ons leven? Dan gaan we ineens wel af op wat anderen zeggen, in plaats van wat zij doen? Ik ben ervan overtuigd dat deze les ons hele leven van toepassing blijft. Dus: “Practice what you preach”, “Walk your talk”, “Goed voorbeeld doet goed volgen”. Realiseer de waarde en impact van uw gedrag. Wees dan ook niet verbaasd wanneer uw salesmanager nog steeds op een klantenparkeerplaats parkeert, wanneer uw auto daar ook regelmatig staat. Kijk er niet van op dat uw medewerkers kantoorartikelen voor thuis meenemen, wanneer uw eigen declaraties niet altijd zuiver zijn.

Makkelijke les in voorbeeldgedrag, lastiger uit te voeren. Maar weet dat uw voorbeeld eenvoudig een verandering op gang kan helpen. Wat u doet heeft impact en vult uw mondelinge boodschap aan, versterkt. Veel succes met het consequent zelf doen wat u van anderen vraagt, kinderlijk consequent.

Geplaatst in Vergelijkingen | Een reactie plaatsen

Vuurtoren lessen

De vuurtoren is voor schippers een baken, een licht dat de wegwijst in donkere nachten. Ondanks alle technische ontwikkelingen kennen we nog steeds het gebruik van deze torens. Geplaatst op een slimme plek, zodat de toren door iedereen gezien kan worden.

Vaak ook een dankbaar onderwerp in metaforen. De lading van het schip wegbrengen als missie, het richten op de vuurtoren als strategie. Niet voor niets heeft Ansa Consultancy de vuurtoren als logo gekozen. Welke lessen kunnen we leren van de vuurtoren?

Als eerste de lokatie: goed zichtbaar voor iedereen die ‘m nodig heeft. Dat doet u ook met uw strategie? Uw medewerkers weten die te vinden? Gepubliceerd op intranet? Herhaald in vrijwel elk werkoverleg? Mijn overtuiging is het dat wanneer een strategie niet leidt tot verandering in het handelen van de uitvoerende mensen, dat uw strategie dan waardeloos is. Let ook op de kleuren van de toren zelf: opvallend. Het baken schreeuwt om aandacht.

In mijn ogen is het ook belangrijk te zien dat de meeste mensen de functie van de vuurtoren kennen. Er zijn er maar weinig die de functie niet kennen, we hebben snel de neiging ons te orienteren op de toren. Is dat bij uw bedrijfsstrategie ook zo? Herkennen mensen die als de weg naar het doel? Of staat de weg al dan niet openlijk ter discussie, zijn er afdelingen die de boeg van het schip eigenlijk willen draaien? Door samen op de kaart te kijken naar aanleiding van uw missie, ontstaat vanzelf een rij van vuurtorens die gevolgd moet worden. Laat daarover in uw bedrijf geen discussie meer zijn, die fase is afgesloten.

En dan de laatste les voor de scherpe waarnemer: geen enkele kapitein vaart naar de vuurtoren zelf toe! Dat zou een scheepsramp veroorzaken. Het is zaak om tijdig het volgende baken op te zoeken en die koers aan te houden. Kortom, geen strategie voor eeuwig. Neem periodiek de tijd om uw richting te herbezinnen, wat is de volgende mijlpaal die we willen bereiken? Betrek uw mensen daarin actief, onderken de kracht van uw medewerkers. Dat zorgt voor betrokkenheid en handelen in lijn met uw strategie. Succes daarmee en vergeet de lessen van de vuurtoren niet!

Geplaatst in Vergelijkingen | Een reactie plaatsen