Reizen zonder doel

Kent u ze, mensen die zonder reisdoel in de auto stappen en gewoon gaan rijden? Bij elke afslag opnieuw een onafhankelijke keuze maken? Nee, over het algemeen weten wij als automobilisten precies waar we naar toe willen. Onderweg weten wij hoe hard we rijden, hoeveel brandstof er nog in de tank zit en wat de resterende reisafstand is. Op elk moment actueel opvraagbaar, recht voor ons.

Opmerkelijk dat wij in onze bedrijven heel anders omgaan met doelstellingen en voortgang. Hoevaak is er geen onduidelijkheid over de doelstellingen of de weg die daarvoor gevolgd gaat worden? Test het zelf en vraag drie collega’s bij het koffieautomaat naar de belangrijkste doelen die door het bedrijf worden nagestreefd. Kleine kans om drie keer hetzelfde antwoord te krijgen. Hoe kunnen we dan verwachten dat mensen de juiste afslag gaan nemen, wanneer ze niet eens helder hebben waar de rit naartoe gaat? Thomas Harris heeft onderstaande uitspraak gedaan, die ik u niet wil onthouden:

“Als we onze doelstellingen uit het oog verliezen proberen we de daardoor ontstane onzekerheid te verdrijven door onze inspanningen te verdubbelen:  we komen dan wel nergens, maar wel twee keer zo snel”

We zitten dus vaak in de auto zonder het reisdoel te kennen. Ter compensatie gaan we heel hard rijden, dan zijn we lekker snel: nergens. Herkenbaar?

Binnen uw bedrijf gaat het anders. Daar zijn de belangrijkste doelen voor dit jaar helder gecommuniceerd en herhaald, weet iedereen wat er gedaan moet worden om die doelen te bereiken en wordt periodiek de score bijgehouden en besproken. Kijk, dan wordt autorijden overzichtelijk: we weten waar de reis heen gaat, welke weg we volgen en hoever we zijn.

Of dat ook voor ondernemen geldt? Hoe weten we nu of we op de goede weg zijn om de gestelde doelen te halen, welke cijfers of KPI’s echt belangrijk zijn? Welke resultaten zijn direct beinvloedbaar en welke indirect? En welke handelingen of acties moeten we daarvoor inzetten? Kortom, hoe krijgen we goede grip op de onderneming? Vragen die met gesprekken, denkwerk en mogelijk externe hulp te beantwoorden zijn. Als je weet waar je naar toe wilt, is het niet moeilijk het navigatiesysteem te programmeren. Durf daar het jaar mee te starten!

1) Richt u op maximaal drie belangrijkste doelen;

2) Zorg dat iedereen in de organisatie die doelen kent;

3) Meet en bespreek regelmatig de voortgang.

 

Dit bericht is geplaatst in Vergelijkingen. Bookmark de permalink.