De vuurtoren is voor schippers een baken, een licht dat de wegwijst in donkere nachten. Ondanks alle technische ontwikkelingen kennen we nog steeds het gebruik van deze torens. Geplaatst op een slimme plek, zodat de toren door iedereen gezien kan worden.
Vaak ook een dankbaar onderwerp in metaforen. De lading van het schip wegbrengen als missie, het richten op de vuurtoren als strategie. Niet voor niets heeft Ansa Consultancy de vuurtoren als logo gekozen. Welke lessen kunnen we leren van de vuurtoren?
Als eerste de lokatie: goed zichtbaar voor iedereen die ‘m nodig heeft. Dat doet u ook met uw strategie? Uw medewerkers weten die te vinden? Gepubliceerd op intranet? Herhaald in vrijwel elk werkoverleg? Mijn overtuiging is het dat wanneer een strategie niet leidt tot verandering in het handelen van de uitvoerende mensen, dat uw strategie dan waardeloos is. Let ook op de kleuren van de toren zelf: opvallend. Het baken schreeuwt om aandacht.
In mijn ogen is het ook belangrijk te zien dat de meeste mensen de functie van de vuurtoren kennen. Er zijn er maar weinig die de functie niet kennen, we hebben snel de neiging ons te orienteren op de toren. Is dat bij uw bedrijfsstrategie ook zo? Herkennen mensen die als de weg naar het doel? Of staat de weg al dan niet openlijk ter discussie, zijn er afdelingen die de boeg van het schip eigenlijk willen draaien? Door samen op de kaart te kijken naar aanleiding van uw missie, ontstaat vanzelf een rij van vuurtorens die gevolgd moet worden. Laat daarover in uw bedrijf geen discussie meer zijn, die fase is afgesloten.
En dan de laatste les voor de scherpe waarnemer: geen enkele kapitein vaart naar de vuurtoren zelf toe! Dat zou een scheepsramp veroorzaken. Het is zaak om tijdig het volgende baken op te zoeken en die koers aan te houden. Kortom, geen strategie voor eeuwig. Neem periodiek de tijd om uw richting te herbezinnen, wat is de volgende mijlpaal die we willen bereiken? Betrek uw mensen daarin actief, onderken de kracht van uw medewerkers. Dat zorgt voor betrokkenheid en handelen in lijn met uw strategie. Succes daarmee en vergeet de lessen van de vuurtoren niet!